Foto: Aarhus Letbane
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Måling: Halvdelen af aarhusianerne vil stort set ikke bruge letbanen

En stor del af Aarhus’ borgere forventer ikke eller kun meget sjældent at benytte Aarhus Letbane

Henrik Grønvald, JP Aarhus

Hver femte aarhusianer vil slet ikke bruge Aarhus Letbane, når den første etape åbner til næste år, og 37 pct. vil kun benytte den få gange om året.

Dermed regner mere end halvdelen af byens borgere kun med at få meget begrænset udbytte af det 3,5 mia. kr. dyre projekt.

Det viser en måling, som analyseinstituttet Wilke har foretaget for JP Aarhus.

Kun 4 pct. af de adspurgte regner med at bruge letbanen dagligt, mens 12 pct. forventer at bruge letbanen flere gange om ugen. 28 pct. af aarhusianerne regner med at bruge letbanen få gange om måneden.

Trafikforsker Niels Melchior fra Aalborg Universitet har tidligere arbejdet som konsulent hos Cowi og var her med til at lave beregninger af de mulige letbaner i Aalborg, Aarhus, Odense og København.

"Man har jo haft en forventning om, at en del vil begynde at ændre deres transportvaner. Man håber på nogle bilister, men personligt tror jeg ikke, det bliver ret mange," siger Niels Melchior, som forudser, at det først og fremmest vil være folk, som i forvejen bruger kollektiv trafik, der vil benytte letbanen.

"Buspassagerer vil i høj grad hoppe over på letbanen, al den stund at man fjerner buslinjerne på de strækninger. De vil desuden opnå en komfortfordel. Der vil nok også være en del cyklister, som vil tage den i regnvejr, fordi de kan have cyklen med," siger han.

Ifølge mobilitetschef Susanne Krawack, Aarhus Kommune, ligger Wilkes tal højere end kommunens estimater.

"Der er lavet nogle relativt konservative vurderinger, fordi man nødig ville være overoptimistisk," siger hun.

Desuden dækker Wilkes undersøgelse heller ikke alle potentielle brugere af letbanen.

"4 pct. lyder måske ikke af meget, men det er jo ikke ret mange, som bor der, hvor det overhovedet er relevant at bruge letbanen. Og den letbane, som kommer til at køre, kommer i meget høj grad til at køre uden for Aarhus Kommune til Odder og Grenaa. Så nogle af brugerne indgår ikke i undersøgelsen," siger hun.

Fungerende teknik- og miljørådmand, Camilla Fabricius (S), mener, at folk har svært ved at tage stilling til noget, de ikke kender.

"Jeg tror, vi skal have is i maven, og jeg tror også, at markant flere vil gå den vej, og at folk, som aldrig har brugt den kollektive trafik, vil gå i gang med at bruge den," siger hun.


Publiceret: 19. December 2016 09:25
¨
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra NYT OM Østjylland

ANNONCER
Se flere
NYT OM Østjylland
Seneste
NYT OM Østjylland
Mest læste
NYT OM Østjylland
112